W poniedziałek państwowa poczta we Francji La Poste doniosła, że jej usługi zostały zaatakowane przez cyberprzestępców. W odpowiedzi na zagrożenie i w celu analizy ataku, został wyłączony dostęp do wybranych funkcji. Z racji popularności tych usług we Francji, problem dotyczył milionów użytkowników. W gorącym przedświątecznym okresie zakupów, spowodowało to dość duże straty, także finansowe.

W mediach społecznościowych La Poste przekazało, że w wyniku ataku, platformy takie jak główna strona internetowa, aplikacja mobilna, usługa tożsamości cyfrowej i platforma do przechowywania dokumentów Digiposte stały się niedostępne. Mimo, że placówki stacjonarne starały się dalej obsługiwać klientów, to także one miały problemy z ciągłością działania systemów.

„Dla klientów płatności internetowych nadal są one możliwe dzięki uwierzytelnianiu SMS. Wypłaty gotówki z bankomatów, płatności kartą w terminalach POS w sklepie i przelewy za pośrednictwem WERO również są możliwe.

W niektórych urzędach pocztowych usługa może być tymczasowo zakłócona. Jednak nadal możliwe jest przeprowadzanie transakcji bankowych i pocztowych przy kasie.”

Źródło: Bleeping Computer

Dodatkowo część innych spółek działających w ramach grupy La Poste, także odnotowała problemy, La Banque Postale również komunikowało przerwy w działaniu niektórych usług bankowych. Wszystkie usługi są stopniowo przywracane i obecnie nie notuje się problemów.

La Poste jest spółką publiczną zatrudniającą ponad 250 000 pracowników w ramach Groupe La Poste, która obsługuje wszystko, od wysyłki paczek i poczty po usługi bankowe, ubezpieczeniowe i telefonii komórkowej. To kolejny dowód na to, jak atak na jedną infrastrukturę może sparaliżować pracę i działanie wielu klientów. Z wstępnych ustaleń wynika, że był to wielostopniowy atak, który rozpoczął się od ataku DDoS.

Źródło: https://www.theguardian.com/world/2025/dec/22/frances-national-post-office-hit-by-suspected-cyberattack